جامه سیاه بپوشیم یا نه؟
رایج ترین شیوه عزاداری سیدالشهدا (ع) نزد دوستداران آن حضرت، جامه سیاه پوشیدن است. البته مساله ای که در این مورد وجود دارد، روایاتی از امامان شیعه در نهی پوشیدن لباس سیاه است. این روایات، از دو منظر قابل تبیین است: نخست آنکه آنها در زمانی صادر شد که رنگ سیاه، علامت عباسیان و نماد آنان گشته بود و امامان معصوم به دلیل ممتاز ساختن شیعیان، انان را از پوشیدن لباس سیاه نهی فرمودند. دیگر آن که این نهی و کراهت، به زمان های غیر عزا – که از دیرباز همگان در هنگام مصیبت لباس سیاه می پوشیده اند – اختصاص دارد. ضمن آن که رنگ سیاه، در میان اکثر جوامع و اقوام و ملل نماد عزا و اندوه بوده است. در تاریخ اسلام نیز در سوگ حمزه، پیامبر (ص)، علی (ع)، امام حسین (ع)، امام حسین (ع)، زید و یحیی بن زید و امام کاظم (ع)، مومنان، مسلمانان و شیعیان، جامه سیاه بر تن کرده اند؛ از این رو، جامه سیاه همواره جامه عزا و مصیبت به شمار می آمده است. عباسیان نیز به عنوان حرکتی تبلیغاتی در مصیبت اهل بیت (ع) جامه سیاه می پوشیدند و پس از دست یابی به خلافت، آن را به نشان خلافت خود مبدل ساختند. روایات صادر شده از امامان، سیه پوشی در عزا و مصیبت، به ویژه عزای سیدالشهدا را در بر نمی گیرد.
منبع: نیادها و آسیبهای عزداری امام حسین(ع)- صفحه69